مقالات

نقش گلمیخ در ساختمان

نقش گلمیخ در ساختمان

امروزه استفاده از سقف های عرشه فولادی در صنعت ساختمان رواج زیادی پیدا کرده است.

دلیل آن مشخص است. استفاده از این سقف ها باعث کاهش هزینه های شما شده و همچنین در زمان کمتری میتوانید پروژه را به اتمام برسانید. همچنین به نیروی انسانی کمتری نیز نیاز خواهید داشت.

سقف عرشه فولادی از دو قسمت ورق گالوانیزه و گلمیخ تشکیل شده است.

این پروفیل ها در شکل های ذوزنقه ای ساخته می شوند. دلیل این شکل آن ها این است که بتن و ورق گالوانیزه بتوانند در کنار هم قرار داده شوند.

نقش گلمیخ در ساختمان این است که اتصال عرشه و سایر اجزای سقف را بهم متصل کند. همچنین گلمیخ ها باید تنش و بار زیادی را بتوانند تحمل کنند. وظیفه دیگر گلمیخ ها انتقال دادن نیرو بین فولاد و بتن می باشد. گلمیخ ها را میتوان به دو صورت جوش داد. یا میتوان به طور مستقیم و یا از روی ورق های گالوانیزه روی بال تیرهای فرعی جوش داد.

با این توضیحات شاید متوجه شده باشید که گلمیخ در واقع به عنوان واسط بین بتن و ورق می باشد.

بهتر است کمی در مورد شکل ظاهری گلمیخ ها صحبت کنیم.

گلمیخ ها در قطر ها و طول های متنوع و برای مصارف مختلفی تهیه می شوند. قطر گلمیخ های ساختمانی حدود 2 سانت بوده اما ارتفاع آنها به شکل و نوع ورق عرشه فولادی بستگی دارد. اما در کل ارتفاع گلمیخ ها بعد از قرار گرفتن روی ورق عرشه فولادی  نباید از 40 میلیمتر کمتر باشد.

ویژگی های گلمیخ های مرغوب و استاندارد:

گلمیخ هایی که مرغوب و استاندارد باشند به روش فورج سرد تهیه می شوند.همچنین آلیاژی کم کربن دارند. این گلمیخ ها بر اساس دو استاندارد A.W.S- D1.1 و DIN EN ISO 13918 باید تولید شوند.

نقش گلمیخ در ساختمان
نقش گلمیخ در ساختمان

اگر گلمیخ ها به روش فورج گرم یا سایر روش های غیر استاندارد مثل میلگرد ذوبی تهیه شوند معایبی خواهند داشت و عملا در سقف های عرشه فولادی بلا استفاده هستند. از جمله اینکه سازه استحکام یکنواختی در تمام نقاط ندارد. در نتیجه ممکن است به راحتی شکسته شود. همچنین جوش پذیری مناسبی را نخواهند داشت.

در خرید گلمیخ ها توجه داشته باشید که همه آن ها یک شکل و همگن باشند. همچنین اثری از خوردگی و زنگ زدگی روی آنها وجود نداشته باشد. گلمیخ ها نباید هیچ رطوبتی داشته باشند تا در هنگام جوشکاری مشکلی بوجود نیاید.

چون این گلمیخ ها در مستحکم بودن بنا نقش مهم و اساسی دارند، بنابراین باید با دقت بیشتری تولید شده و همچنین در خرید آنها برای ساختمان دقت زیادی به عمل آورد زیرا ممکن است موجب خسارات زیادی شود.

گلمیخ ها را توسط دستگاه جوش قوس الکتریکی به عرشه فولادی جوش می دهند.

بعد از جوشکاری باید از مستحکم بودن گلمیخ ها مطمئن شد. برای اینکار گلمیخ ها را تحت فشار یکنواخت 30 درجه قرار میدهند. اگر گلمیخ ها دچار شکستگی نشوند، یعنی سازه مستحکم می باشد.

باید بدانید که این گلمیخ یا برشگیرها نقش اساسی و مهمی در ایمنی و دوام ساختمان ها در برابر زلزله داشته و حتما باید نصب و جوشکاری و اجرای آنها توسط تیم متخصص و کارآزموده انجام شود.

نکات مهم در هنگام نصب سقف عرشه فولادی:

برای نصب و اجرای گلمیخ ها و در کل سقف عرشه فولادی حتما از افراد خبره و کارآزموده در پروژه خود استفاده کنید.

همچنین قبل از استفاده از گلمیخ ها از استاندارد بودن و همگن بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه کنید عاری از هرگونه پریدگی، زخم خوردگی یا زنگ زدگی باشند.

مزایای استفاده از گلمیخ در سقف عرشه فولادی:

  1. گلمیخ ها باعث بالا بردن سرعت اجرا و در نتیجه کاهش هزینه ها می شوند.
  2. قبل از اینکه عملیات جوشکاری گلمیخ ها انجام شود، احتیاجی به مراحلی برای آماده سازی نیست.
  3. گلمیخ ها توانایی پخش نیرو در تمامی جهات را دارند اما ناودانی ها فقط نیروی وارده را به طور عمودی منتقل می کنند.
  4. در هنگام جوشکاری گلمیخ ها احتمال تغییر شکل تیر ها وجود ندارد.
  5.   گلمیخ ها را میتوان هم به طور مستقیم و هم از روی ورق جوشکاری کرد اما در ناودانی ها این امکان وجود نداشته و نمیتوان جوشکاری آنها را از روی ورق انجام داد.

 انواع جوشکاری گلمیخ

انواع جوشکاری گلمیخ را براساس زمان جوشکاری، موقعیت حوضچه جوش و منبع انرژی جوشکاری برای جوشکاری گلمیخ در نظر میگیرند. دو نوع جوشکاری برای گلمیخ وجود دارد.

نقش گلمیخ در ساختمان
نقش گلمیخ در ساختمان

در نوع اول جوشکاری که از جریان مستقیم استفاده می کند، انرژی لازم توسط یک موتور ژنراتور تولید میشود.

در نوع دوم که به عنوان فرآیند تخلیه خازنی نیز شناخته می شود، از نیروی تخلیه شده مخزن الکتریکی استفاده می شود.

 توجه داشته باشید که جوشکاری گلمیخ ها را باید در شرایط آب و هوایی خاص انجام دهید. روز هایی را برای جوشکاری گلمیخ انتخاب کنید که احتمال وزش باد و همچنین بارش وجود نداشته باشد.زیرا در فرآیند جوشکاری اختلال ایجاد می شود زیرا بارش باعث بوجود آمدن رطوبت در محل جوشکاری شده و عملیات جوشکاری را مختل می سازد. به همین دلیل است که تاکید می شود در پروژه های ساختمانی، جوشکاری گلمیخ ها را در فصل های گرم سال انجام دهند.

جوشکاری گلمیخ ها توسط دستگاهی به نام استادولدینگ انجام می شود.

در این روش سرعت جوشکاری بالاتر است.

توجه داشته باشید که عملیات جوشکاری باید با دقت انجام شود تا احتمال شکستگی گلمیخ ها از محل جوش به صفر برسد. زیرا شکستن گلمیخ ها و نداشتن استحکام کافی هزینه ها و خسارات زیادی برای شما در بر دارد.

در ابتدا قبل از جوشکاری گلمیخ ها کیفیت آنها و عدم زنگ زدگی و خوردگی آنها بررسی می شود. سپس باید دقت کنیم که محل جوشکاری گلمیخ ها عاری از رطوبت باشد. هرگونه رطوبت موجب اختلال در عملیات جوشکاری می شود.

در روش اتصال مستقیم گلمیخ ها، قبل از قرار دادن آنها در محل های مورد نظر یک سوراخ را ایجاد میکنیم و قطعه ای به نام دنده پوش را در محل جوش قرار میدهیم تا عملیات جوش به صورت یکنواخت صورت گیرد. همچنین این قطعه موجب می شود تا در هنگام جوشکاری از مذاب بوجود آمده محافظت شود. در این حالت بین گلمیخ و بال تیر قوس الکتریکی ایجاد شده و عملیات جوشکاری انجام می شود.


مطالب مرتبط

دیدگاه (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما