مقالات

دهانه های سقف عرشه فولادی

دهانه های سقف عرشه فولادی

ازجمله مواردی که سقفهای عرشه فولادی را با اختلاف از دیگر سقفهای سازه ای متمایز می نماید ،کاهش چشمگیر تیرهای اصلی و اتصالات طرفین آنها و از طرفی افزایش فواصل بین هر دو محور پلان است که تاثیر به سزایی در کاهش تعداد و ابعاد مقاطع اصلی و باربر ، کاهش وزن اسکلت در مجموع ، کاهش سایر و نمره میلگردها و حتی ضخامت فونداسیون به تبع کاهش وزنهای منتقل شده به آن دارد.

درسقفهای عرشه فولادی فاصله تیرهای فرعی می تواند از حداقل 20/2 متر و حداکثر 50/3 تا 4 متر نسبت به آکس یکدیگر آفزایش یابد.همچنین فواصل فی مابین هر دو محور تا حداکثر8 متر(به صورت عملی) قابل طراحی و اجرا می باشد که این موضوع یکی از برجسته ترین برتری های طراحی سازه با این سقف بی نظیر است.

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی چقدر است؟

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

از فاکتورهای مهم در ساخت این نوع سقف، حداکثر دهانه یا بیشترین فاصله موجود بین ستون‌هاست که در این سازه مهندسی بر اساس استانداردهای روز تعیین می‌شود. این مقدار در سقف‌های عرشه فولادی عددی بین 180 تا 400 در نظر گرفته می‌شود. این مورد در سقف‌های کامپوزیت ساده و غیر موج‌دار بین 80 تا 110 تعیین می‌شود. بالاتر رفتن این عدد در دهانه های سقف عرشه فولادی از 250 سانتی‌متر بیشتر مجاز نیست زیرا موجب لرزش سازه می‌شود.

چرا دهانه ها در سقف عرشه فولادی مهم است؟

با توجه به میزان افزایش فواصل تیرهای فرعی و از طرفی افزایش دهانه ها در هر دو محور و نتایج بدست آمده مشاهدات ذیل کاملا محسوس می باشد:

  • کاهش چشمگیر تعداد تیرهای فرعی
  • کاهش اتصالات تیرهای فرعی شامل ورقهای روسری ، ورقهای نشیمن، اسپلایسها و اتصالات جان تیر به دستکهای تکیه گاهی
  • کاهش تعداد پیچ ها و مهره ها و واشرها در اتصالات پیچی و کاهش تعداد الکترود مصرفی در اتصالات جوشی.
  • کاهش تعداد استیفنرها(سخت کننده ها) و ورقهای تقویتی جان و اتصالات آنها.
  • کاهش تیرهای اصلی و ستونها به تبع افزایش دهانه ها تا حداکثر 8 متر .
  • کاهش تعداد برشگیرها در مقایسه با سقفهای کامپوزیت سنتی.
  • کاهش برشکاری ورق های دهانه سقف عرشه فولادی و ملزومات نصب به تبع حذف ستونهای وسط و افزایش دهانه ها.

دهانه های سقف عرشه فولادی با چه ابعادی قابل اجرا هستند؟

ابعاد دهانه سقف عرشه فولادی

سقف از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان به جهات مختلف از ایمنی بنا تا محافظت در برابر عوامل طبیعی و رخدادهای فیزیکی است. در میان تنوع موجود در شیوه‌های ساخت این سازه، روش اجرای سقف عرشه فولادی یکی از نمونه‌های مدرن و اصولی برای انجام این کار به‌شمار می‌آید. نکته مهم در آن و سایر نمونه‌ها تمرکز بر وزن کمتر و مقاومت بیشتر است. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد انواع سقف برای دهانه‌های بزرگ یا به‌عبارتی دهانه های سقف عرشه فولادی موضوع کلیدی در این بخش باشد.تنوعی از انواع سقف با این نوع دهانه در مهندسی مدرن وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی و بررسی آنها می‌پردازیم.

آشنایی با سقف کوبیاکس (Cobaix)

فناوری این نوع سقف که از نمونه‌های مدرن در ایران به‌شمار می‌آید و زمان طولانی از عمر آن نمی‌گذرد، از سوئیس وارد کشور شده و قابلیت اجرای یک دال یکپارچه با دهانه‌های بزرگی تا 18 متر را بدون نیاز به تیر داراست. این نوع سقف شباهت بالایی به دال دو طرفه داشته و مانند آن عمل می‌کند. تفاوت اصلی آن با سازه‌های مشابه در هسته‌های بتن مرکزی است که در سایر نمونه‌ها با گوی‌هایی در محل‌های فاقد کاربرد سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گوی‌ها در تکنولوژی نامبرده از مواد طبیعت دوست با نام پلی پروپیلن (پلی اتیلن قابل بازیافت) تهیه می‌شود تا به محیط زیست آسیب نزند. در اجرای این نوع سقف با مزایای وزن کم، کاهش مصالح و به تبع آن هزینه‌های ساخت و افزایش در سرعت نصب روبرو هستیم.

سقف وافل اسلب (Holodeck waffle slab) را بشناسیم!

این نوع سقف وافل را می‌توان مدرن‌ترین شیوه اجرای دهانه ‌های سقف عرشه فولادی بزرگ به‌شمار آورد که نیازی به سقف کاذب نیز نداشته و تاسیسات و ملزومات ساختمانی نظیر لوله‌ها و سیم‌کشی را به‌راحتی در فضای خالی خود پنهان می‌کند. در این نوع سقف نیز به‌دلیل نازک و قوی بودن سقف و نیز وجود سوراخ‌هایی به‌صورت یکپارچه در سرتاسر سقف، از مصالح به‌مراتب کمتری استفاه می‌شود.

این نوع سقف محصولی ایده‌آل برای دهانه های سقف عرشه فولادی است که بیشترین کارایی را در این فیلد کاری داراست. سقف وافل بسته به نوع ساخت می‌تواند برای دهانه‌هایی بین 10 تا 18 متر به بالا را نیز شامل شود. لبه دال در این نوع بین 50 تا 60 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

سقف مجوف یوبوت و دال مجوف چیست؟

این فناوری نیز نسبتا جدید بوده و از سقفی چهارتکه با شیارهایی بر روی آن تشکیل می‌شود. در این روش تعدادی دال بتنی تخت در کنار آرماتوربندی استفاده شده و برای دهانه های بزرگ سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مود برای آرماتورهای فولادی با مقاومت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم چنین با استفاده از این سیستم جدید طراحی مهندسی بر روی سازه با هزینه های به‌مراتب کمتری همراه است.

دال مجوف نیز ترکیبی خلاقانه از بتن و میلگرد و قالب‌هایی از جنس پروپیلن است که مورد تایید محافل مهندسی و مرکز تحقیقات ساختمان قرار گرفته است. در این روش یک شبکه تیر در بخش تحتانی زیر دال اصلی قرار می‌گیرد تا باعث کاهش حجم آرماتور گذاری شده و علاوه بر کاهش وزن سقف، در پایین آوردن هزینه‌های ساخت آن نیز تاثیرگذار باشد. این شیوه و فناوری به‌کار رفته در آن البته سختی دال مقطع را نیز به‌طور همزمان افزایش می‌دهد که باید به ان توجه کافی صورت گیرد. و اما آنچه برای رسیدن به اهداف بهینه فوق حائز اهمیت است طراحی سازه بی نقص و دقیق،طراحی شاپ فنی و اجرایی و درنهایت اجرای حرفه ای توسط متخصصین این سقف بسیار پرطرفدار ، سریع و کاربردی است.

سقف عرشه فولادی، خدمات نصب و پس از آن و آنچه باید بدانیم!

حداکثر دهانه سقف کوبیاکس

از نکات مهم در اجرای هر سازه مهندسی، نه‌تنها مراحل اجرای آن بلکه مواردی است که پس از اجرای کار نیز باید به آنها رسیدگی شود. عبارت صفر تا صد اجرای پروژه و تعهد به همه مراحل کار و تضمین کیفی نیز همین مفهوم را در خود پنهان دارد. به این معنا که یک مجموعه مهندسی باید بتواند تمام وظایف خود را بدون کم کاست در هر پروژه به اتمام رسانده و حتی یک پروتکل اجرایی برای موارد احتمالی پس از اتمام پروژه نیز برای خود متصور باشد.

این مهم ایجاب می‌کند کلیه مراحل کار از ابتدایی‌ترین گام‌ها و مراحل طراحی پروژه تا انتهای کار توسط یک شرکت یا مجموعه معتبر به انجام برسد. به این ترتیب و با توجه به آرشیو موجود از مراحل کار، بروز هرگونه مورد خاص، نکات اجرایی، مراحل مختلف و حتی حوادث و رخدادهای احتمالی پیش آمده حین کار در محدوده فعالیت همان مجموعه خواهد بود. این عامل کمک می‌کند تا مراحل کار زیر نظر شرکت مربوطه یک به یک و بر اساس ترتیب و توالی صورت گرفته و نظم و ترتیب امور به بهترین شکل رعایت شود.

هم‌چنین نظارت موجود که بر اثر آگاهی نسبت به روند امور به دست آمده، مانع از بروز اختلال، موازی کاری و یا انجام کارهای متضاد و بر هم زدن مراحل کار خواهد شد. به‌عبارتی اینکه یک مجموعه روال کار ساخت دهانه های سقف عرشه فولادی را از ابتدا تا انتها به‌دست بگیرد، هم برای مجری و هم برای صاحب پروژه و مالک آن بهتر و به‌صرفه‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

اگر قصد اجرای سقف عرشه فولادی را در ساختمان مورد نظر خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را با کسب اطلاعات کافی و لازم و مشاوره با کارشناسان فنی و کارآزموده شرکت فرتاک ویژن به اجرا بگذارید تا در کلیه مراحل کار با مشکلات فنی ناشی از بی‌اطلاعی از جزئیات اجرای این نوع سقف در پروژه خود برخورد نکنید.در صورت داشتن هرگونه سوال، میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


مطالب مرتبط

دیدگاه (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما