مقالات

دستگاه استادولدینگ چیست؟

دستگاه استادولدینگ

جهت ایجاد یکپارچگی میان بتن و ورق‌های گالوانیزه در سقف‌های عرشه فولادی، از برشگیرهایی تحت عنوان گلمیخ استفاده می‌شود. استادولدینگ (Stud Welding) نوعی دستگاه جوشکاری است که به کمک آن گلمیخ‌ها و به طور عمده قطعات فلزی کوچک را به سطوح پایه متصل می‌کنند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی و در کمترین زمان ممکن بتوان گلمیخ‎ها را با آن به ورق عرشه فولادی جوش داد و همین مسئله کاهش هزینه‌ و پیشرفت سریع‌تر پروژه‌ها را به همراه دارد. در این مطلب با دستگاه جوش استاد ولدینگ، مزایا و نحوه عملکرد آن آشنا می‌شویم.

مقاله مرتبط:گلمیخ چیست؟

استادولدینگ چیست؟

استادولدینگ یا همان دستگاه جوشکاری گلمیخ نوعی دستگاه جوشکاری است که جهت اتصال زائده‌هایی همچون گلمیخ، میلگرد، پیچ و … بر روی سطوح فلزی استفاده می‌شود. حرارت مورد نیاز در این فرایند، در اثر ایجاد یک قوس الکتریکی قدرتمند بین سطح فلزی و زائده مورد نظر حاصل می‌شود.

از استادولدینگ در حوزه‌های مختلفی همچون صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان، پل‌سازی، لوازم خانگی و … استفاده می‌گردد. یکی از کاربردهای اساسی این دستگاه، جوش دادن گلمیخ‌ها به ورق‌های عرشه فولادی قبل از عملیات بتن‌ریزی است که باعث درگیری بهتر فولاد با بتن می‌شود.

این دستگاه سه قسمت اصلی دارد:

گان: اسلحه یا گان، بخشی از دستگاه است که گلمیخ درون آن قرار می‌گیرد تا به سطح مورد نظر جوش داده شود.

اینورتر اصلی: این بخش، تنظیم‌کننده جریان برق است و با رساندن جریان به حد استاندارد سبب می‌شود که جوش با کیفیت بهتری انجام شود.

انبر ارت و کابل: بین دستگاه استادولدینگ و زمین اتصال برقرار می‌کند.

دستگاه‌های استادولدینگ عمدتا با برق سه فاز کار می‌کنند و در صورت عدم دسترسی باید از دیزل ژنراتور 200 آمپر استفاده شود. در غیر این صورت اتصال از استحکام کافی برخوردار نیست و قطعه جوش‌خورده با یک ضربه از جا کنده می‌شود.

خرید انواع دستگاه جوش استادولدینگ با بهترین کیفیت و قیمت:دستگاه خرید جوشکاری گلمیخ

مزایای استفاده از دستگاه جوش استادولدینگ

استفاده از استادولدینگ به دلیل قابلیت جوشکاری آسان و سریع، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله صنعت ساختمان‌سازی، موجب سرعت‌ بخشیدن به روند اجرای پروژه‌ها شده است. از دیگر مزایای استفاده از این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طیف گسترده‌ای از قطعات با قطر 2 تا 25 میلی‌متر را می‌توان با این دستگاه جوش داد.
  • با این وسیله می‌توان هم‌جوشی کامل برقرار کرد و به اتصالی قوی دست یافت.
  • این دستگاه برای جوش دادن زوائد به ورق‌های فلزی با ضخامت بسیار کم نیز مناسب است.
  • عملیات جوش با این دستگاه هیچگونه اعوجاج و تغییر شکلی در اجزا ایجاد نمی‌کند.
  • طی فرایند جوش با استفاده از این دستگاه، هیچگونه روزنه‌ای در سطح ایجاد نمی‌شود و شاهد نشتی نخواهیم بود.

نحوه نصب گلمیخ

گلمیخ ها را با دو روش مستقیم و یا غیر مستقیم روی بال تیرهای فرعی جوشکاری می کنند، همچنین عمل جوشکاری گلمیخ ها را توسط دستگاه جوش استادولدینگ و یا تفنگ مخصوص جوشکاری، روی بال تیرآهن ها جوش می دهند. راه های متنوع و زیادی برای جوش دادن گلمیخ ها روی بال های تیرآهن ها وجود دارد اما بیشتر از همه، از روش جوش قوس برای جوشکاری گلمیخ استفاده می شود، در این روش گلمیخ به عنوان الکترود عمل کرده و در نتیجه این عمل، قوس الکتریکی بین پایه گلمیخ ها و بال تیرآهن ایجاد شده و حرارت و گرمای ناشی از این قوس الکتریکی باعث می شود که پایه گلمیخ و بال تیرهای فرعی به هم متصل شوند.

در واقع این عمل به این شکل انجام می شود که گلمیخ درون بخش گان دستگاه قرار می‌گیرد و یک قوس الکتریکی قوی بین ورق گالوانیزه و گلمیخ ایجاد می‌شود، همچنین زائده‌ای کوچکی از جنس آلومینیوم که در بخش زیرین گلمیخ قرار دارد به دلیل درجه ذوب بسیار پایینی که دارد، در همان ابتدای کار ذوب می‌شود و انفجار کوچکی در محل ایجاد می‌کند که این انفجار سبب برداشته شدن قسمتی از ورق در محل اتصال می‌شود.

سپس در ادامه فرایند، منطقه‌ای مذاب بر روی سطح ایجاد می‌گردد و تفنگ دستگاه به طور خودکار گلمیخ را در این ناحیه وارد می‌کند. در طی این عمل و ایجاد قوس الکتریکی اتصال تقریبا 1 ثانیه برقرار شده و پایه گلمیخ حدود 5 میلیمتر درون این قسمت ذوب می شود. اپراتور می‌تواند بر حسب تجربه سرعت و میزان فرو رفتن گلمیخ در ماده مذاب را تنظیم کند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در زمان اجرای گلمیخ، به منظور جلوگیری از پاشیدن مواد مذاب و ایجاد حلقه اتصال به دور گلمیخ، از شعله‌پوش سرامیکی دندانه‌دار استفاده می‌شود که بهتر است این حلقه‌های سرامیکی در زمان استفاده کاملا خشک باشند تا باعث افت کیفیت جوش نشوند.

خرید گلمیخ مرغوب و با کیفیت :خرید گلمیخ همراه سرامیک

نکات مهم در جوشکاری با استادولدینگ

نحوه نصب گلمیخ

در حین کار با دستگاه استادولدینگ، باید به نکات مهمی توجه کرد. برخی از این نکات عبارت اند از:

  • در سقف های عرشه فولادی حتما از گلمیخ های استاندارد و تولید شده به روش فورج سرد و با کیفیت استفاده نمایید. گلمیخ های تولید شده به غیر از روش فورج سرد تحت هیچ شرایطی قابل استفاده نیستند و از مقاومت و کیفیت خوبی برخوردار نمی باشند.
  • در حین انجام جوشکاری گلمیخ توجه داشته باشید که گلمیخ و همچنین سطحی که گلمیخ روی آن جوش داده می شود، رطوبت نداشته باشند.
  • برای اینکه عمل جوشکاری بهتر انجام شود به برق سه فاز شهری حداقل باید 55 آمپر و اگر از ژنراتور استفاده می کنید برای انجام جوشکاری بهتر با قدرت 180 آمپر جوشکاری را انجام دهید.
  • قبل از اینکه گلمیخ ها را جوش دهید حتما از فیکس شدن ورق گالوانیزه روی بال های تیر اطمینان حاصل کنید، این عمل فیکس شدن را می توانید توسط چکش کاری انجام دهید.
  • بعد از اینکه عملیات جوشکاری پایان یافت، شعله پوش سرامیکی را خارج نموده و سطح عرشه فولادی را تمیز کنید.
  • کابلی که به عنوان برق رسان به دستگاه استادولدینگ است باید حداقل 16*3 باشد.
  • همانطور که توضیح دادیم دو روش برای جوشکاری گلمیخ وجود دارد. در قسمت هایی که گلمیخ را به طور مستقیم روی سازه جوش می دهیم از شعله پوش سرامیکی دنده ریز استفاده و اگر در قسمت هایی گلمیخ ها را روی ورق گالوانیزه جوش می دهید از شعله پوش دنده درشت سرامیکی حتما استفاده کنید.
  • در زمان جوشکاری گان دستگاه استادولدینگ را به صورت عمودی و بدون حرکت قرار دهید.
  • بعد از جوشکاری حداکثر 5000 عدد گلمیخ، قطعاتی که در گان استفاده می شود شامل هولدر و لیفت را تعویض نمایید.
  • بعد از اینکه قوس الکتریکی برقرار شد گان دستگاه استادولدینگ را به مدت سه ثانیه ثابت نگه دارید تا حوضچه مذاب مورد نیاز شکل گرفته و نیز منجمد شود، برای اینکار اگر دستگاه را روی حالت اتومات قرار دهید نتیجه بهتری می گیرید.
بیشتر بدانید:جوشکاری گلمیخ
نتیجه‌گیری

به دلیل تاثیرگزاری بسیار بالای جوشکاری گلمیخ در کیفیت سقف عرشه فولادی توصیه می‌شود این فرآیند با دقت بسیار بالا و با دستگاه استادولدینگ با کیفیت مرغوب توسط یک شرکت پیمانکاری با نیروی متخصص انجام شود. شرکت ساختمانی فرتاک ویژن به عنوان مجموعه‌ای متخصص در حوزه اجرای سقف های عرشه فولادی با داشتن نیروی متخصص می‌تواند این فرآیند مهم را با استاندارد لازم انجام دهد. همچنین شما می‌توانید بهترین دستگاه جوش استادولدینگ را از بخش محصولات وبسایت تهیه نموده و درصورت داشتن هرگونه سوال با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.


مطالب مرتبط

دیدگاه (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما